L'élève a des problèmes

Bij het spel hieronder moet je binnen de tijd zoveel mogelijk goede Franse vertalingen aanklikken. Er zijn negen vragen, die steeds terugkomen. Probeer zoveel mogelijk punten te scoren! Je hebt zolang als de balk loopt.

Icône de l'outil pédagogique Question Kies het goede antwoord. Als je twijfelt kun je bij de hint kijken.
Hoe maak je je excuses voor te laat komen of het begin van de les missen?
       
(Je suis) désolé d'être en retard.
(Je suis)désolé d'avoir raté le début (du cours).
Beide zinnen zijn goed.
De goede antwoorden staan er niet bij.

Hoe vertel je de docent dat hij/zij in de weg staat en je het bord niet kunt zien?
       
Vous êtes derrière le tableau.
Vous cachez le tableau. / Vous êtes devant le tableau.
Je suis devant le tableau. / Je cache le tableau.

Hoe maak je de docent duidelijk dat iemand je zit te pesten?
       
Je n'arrête pas de l'embêter!
Il n'arrête pas de m'embêter!
Je voudrais bien vous embêter.

Welke antwoorden zijn goed?
Welke van deze zinnen kun je gebruiken als smoesje? (Dat doe je natuurlijk nooit, maar oké :) )
J'ai raté le bus.
Je n'y peux rien.
J'ai manqué le train.
Mon pneu a crevé.
Il fait trop sombre.
Mon vélo est en panne.
J'ai eu un retard.
Je peux fermer le rideau?
J'au eu une crevaison en cours de route.
J'ai oublié mes affaires.



Wat kan de docent antwoorden als je ergens toestemming voor vraagt?
Désolé, ce n'est pas possible.
Je n'ai aucune idée.
Tu ne comprends pas.
Bien sûr! / Vas-y!



Icône d'outil pédagogique Ecris toi-même
Vul de Franse vertaling in van deze zinnen. 

Ik voel me niet goed. .

Ik voel me niet lekker. Je ne . / Je .

Ik heb hoofdpijn. .

Ik heb buikpijn. .

Ik zie het niet goed. / .

Het is te donker. .

Het is mijn schuld niet. .

Ik kan er niets aan doen. Ik heb de slappe lach. .